تشکیل اولین جلسه کارگروه ساماندهی حمایت از محتوای دیجیتال

تیر 6, 1394 | امنیت

 

اولین جلسه کارگروه ستاد حمایت متمرکز (سحم) با هدف تسهیل و ساماندهی توسعه و حمایت از محتوای دیجیتال در کشور و با حضور وزیر و نمایندگان تام الاختیار وزارتخانه و سازمان های ذیربط تشکیل شد.

 

به گزارش مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال،  اولین جلسه کارگروه ستاد حمایت متمرکز (سحم) پیش از ظهر امروز دوشنبه 1 تیر  با ریاست دکتر علی جنتی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر سید مرتضی موسویان؛ رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال، محمدرضا اسماعیلی؛ نماینده سازمان تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین سعید سالاریان؛ نماینده شورای عالی اطلاع رسانی، عباس الفی؛ نماینده مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، رضا باقری اصل؛ نماینده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمدرضا داود آبادی فراهانی؛ نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جلال بختیاری؛ نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و محسن چینی فروشان؛ نماینده وزارت آموزش و پرورش در دفتر وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

 به گفته موسویان این کارگروه در اجرای تبصره ماده 22 در خصوص فضای مجازی، حمایت از تولید، کار و سرمایه ایرانی و اقتصاد مقاومتی و همچنین مصوبات شوراهای عالی و «آیین‌نامه ساماندهی و توسعه رسانه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی دیجیتال»، مصوب هیأت وزیران، تشکیل شده است.

 وی افزود: اهدافی که انتظار می‌رود با برپایی کارگروه ستاد حمایت متمرکز (سحم) تحقق یابند، عبارتند از ساماندهی و تعیین اولویت ها و ساز وکارهای انتخاب محتوای فرهنگی دیجیتال مورد حمایت، تعیین مبالغ و چگونگی حمایت های مادی از محتوای فرهنگی دیجیتال، مدیریت ارائه تسهیلات و حمایت ها به توسعه دهندگان محتوای دیجیتال از طریق سامانه متمرکز برخط(پنجره واحد)، تسهیل فرآیند توسعه محتوای دیجیتال با متمرکز نمودن نهادهای مختلف در  سامانه متمرکز برخط(پنجره واحد) جهت تجمیع امور مرتبط با مجوزها، مشاوره توسعه کسب و کار و حمایت های توسعه ای و ارائه گزارش مستمر جهت ارائه به هیات محترم وزیران.

  در این مراسم همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این مطلب گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت تدبیر و امید جلسات بسیاری با بانک های خصوصی و شرکت های بزرگ مادر تخصص داشته است و آنها را برای فعالیت و همکاری در موضوع اقتصاد فرهنگ و هنر دعوت کرده است.

 وی افزود: در حوزه دیجیتال نیز اگر در زمینه نرم افزار فعالیت داشته باشیم درآمدهای کلانی نصیب کشور می شود و افراد فعال در این حوزه می توانند با طرح ایده ها و تفکرات خلاق خود تولیدات فاخری داشته باشند که هم منبع درآمدی برای خودشان می شود و هم در این زمینه کشور رو به جلو می رود.

 دکترجنتی با اشاره به معایب موازی کاری ادامه داد: نه تنها در حوزه دیجیتال بلکه در تمامی حوزه ها باید از موازی کاری و پراکنده کاری بپرهیزیم و آن را به حداقل برسانیم.

 وی گفت: در حوزه دیجیتال باید با رویکرد ایجاد تسهیلات و حمایت پیش رویم و کارها را بر اساس اولویت و نظم و ترتیب پیش ببریم و تمامی نهادها و سازمان های مکلف در حوزه دیجیتال بر اساس وظایف محوله خود پیش روند.

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آیین نامه ساماندهی و توسعه رسانه ها و فعالیت فرهنگی دیجیتال ادامه داد: این آیین نامه مصوب هیات وزیران در سال 89 است و آیین نامه جامع و خوبی است که سیستم متمرکزی را طراحی کرده است ولی متاسفانه از آن سال تاکنون هیچ اقدامی در راستای آن صورت نگرفته است بنابراین باید در جهت اهداف آن همت گماریم.

 وی گفت: شورای عالی فضای مجازی نیز در این زمینه در برخی از بخش ها کمک ها و همکاری های لازم را دارد و به نوعی می تواند مکمل مصوبه هیات وزیران در این زمینه باشد.

 جنتی با تاکید بر تشکیل دولت الکترونیک افزود: کار کارگروه ساماندهی حمایت از محتوای دیجیتال ملی در سطح کشور بسیار با اهمیت  و گسترده و در عین حال فشرده است و لازم است بر اساس اولویت جلسات آن به طور مداوم و منظم پیگیری شود.

 وی ادامه داد: بر اساس قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات تمامی دستگاه ها باید اطلاعات مورد نیاز مخاطبین خود را در سامانه ای قرار دهند تا از این طریق مراجعات حضوری به حداقل ممکن برسد.

 در پایان این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تاکید بر ضرورت تشکیل جلسات کارگروه سحم بصورت مرتب، احکام اعضای شورای سیاست گذاری این کارگروه را اعطا کردند.