گزارش مالی لنوو در سه‌ ماهه چهارم ۲۰۱۴؛ فروش تلفن‌ های هوشمند از فروش پی سی سبقت گرفت

خرداد 31, 1394 | گزارش عملکرد مالی

 

گزارش مالی لنوو

لنوو به تازگی اولین سه‌ماهه مالی پس از تصاحب کامل موتورولا را پشت سر گذاشته است. این کمپانی چینی در سه‌ماهه چهارم ۲۰۱۴، حدود ۱۸.۷ میلیون دستگاه تلفن هوشمند به بازار عرضه کرده است. از این حجم، ۷.۸ میلیون آن مربوط به محصولات موتورولا بوده که منجر به افزایش میزان فروش این کمپانی نسبت به سه‌ماهه‌ی قبل شده است. در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۱۴ چینی‌ها ۱۶ میلیون تلفن هوشمند به بازار عرضه کرده بودند. در مجموع در سال گذشته میلادی، لنوو توانست ۷۶ میلیون دستگاه گوشی هوشمند به فروش برساند که در تاریخ فعالیت این کمپانی بی‌سابقه است.

لنوو در حوزه‌های دیگر نیز رکوردشکنی کرده است. این کمپانی در سال مالی ۲۰۱۴ حدود ۶۰ میلیون پی‌سی به فروش برساند. این اولین سالی است که فروش تلفن‌های هوشمند این کمپانی از میزان فروش پی‌سی آن پیشی گرفته است.

کمپانی در حال گذار

از یاد نبرید که این آمار و ارقام که نوید رشد لنوو را می‌دهند در حالی به دست آمده که این کمپانی در حال گذار و تحول است. سود این کمپانی در سه‌ماهه‌ی اخیر نسبت به سه‌ماهه سوم ۳۷ درصد افزایش داشته است. سه‌ماهه‌ی سوم نیز اولین دوره مالی این کمپانی پس از تصاحب بخش سرورهای IBM به قیمت ۲.۳ میلیارد دلار بود. درآمد چینی‌ها در سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۱۴ نسبت به همین بازه زمانی در سال پیش از آن ۲۱ درصد بیشتر شده و به ۱۱.۳ میلیارد دلار رسیده، اما سود خالص آنها تنها ۱۰۰ میلیون دلار بوده که نسبت به یک سال قبل از آن ۳۷ درصد کاهش یافته است.

در طول کل سال نیز شرایط مشابهی برقرار بوده و با وجود رشد ۲۰ درصدی درآمد و رسیدن آن به ۴۶.۳ میلیارد دلار، سود خالص سالانه ۸۲۹ میلیون دلار بوده است. در سال ۲۰۱۳ سود خالص این کمپانی ۵ میلیارد دلار برآورد شد.

لنوو با حفظ موقعیت خود به عنوان برترین کمپانی در زمینه فروش پی‌سی توانسته به لیست ۵ برند پرفروش تلفن هوشمند نیز راه پیدا کند. حفظ این موقعیت تنها در صورتی ممکن است که لنوو مدل تجاری خود را متحول کند.

از آنجا که میزان تقاضای جهانی برای پی‌سی رو به کاهش است و صنعت تلفن‌های هوشمند در بازارهای بزرگ نیز در حال رسیدن به نقطه اشباع است، لنوو نیز تصمیم گرفته نقاط تمرکز خود را تغییر دهد. اخیرا برای اولین بار طی ۶ سال گذشته، فروش تلفن‌های هوشمند در چین (بزرگ‌ترین بازار لنوو) کاهش یافته است. این کمپانی می‌گوید آینده لنوو فراتر از تولید سخت‌افزار خواهد بود.

یانگ یوانکینگ، رییس  و مدیر عامل لنوو طی بیانیه‌ای اعلام کرد:

ما در مواجهه با فرصت‌ها و چالش‌های دوران پسااینترنت آماده‌ایم تا از یک تولیدکننده سخت‌افزار صرف به تولیدکننده محصولاتی که ترکیبی از سخت‌افزار و نرم‌افزار هستند تبدیل شویم. این سیاست منجر به ایجاد موج رشد جدیدی برای لنوو در سال‌های پیش رو خواهد شد.

در حالی که این کمپانی نزدیک به ۵ میلیارد دلار برای تصاحب دو صنعت هزینه کرده، اما به خاطر سیاست‌های تحول مدل تجاری این شرکت بعید نیست که باز هم شاهد باشیم که لنوو دست به جیب شده و در صدد تقویت بخش دیجیتال کسب و کار خود برآید.